Stel je adressenbestand bestaat uit basisadressen van de KvK. Je hebt geselecteerd
op de gewenste branche, aantal werkzame personen, de gewenst regio etc.. Welke
gegevens wil je verzamelen en waar heb je wat aan en hoe leg je dat vast zodat je hierop
later weer selecties kan maken.
80% tot 90% van de telemarketing gesprekken leidt niet direct tot een afspraak. Dit
betekent dat je veel gesprekken moet voeren om één afspraak te noteren. Als je het
goed aanpakt, zouden bijna álle gesprekken voor jou belangrijke informatie kunnen
opleveren. Nuttige informatie die je op een later tijdstip kunt gebruiken. Het is
daarom van cruciaal belang dat je vooraf weet welke informatie je wilt verzamelen
tijdens een telemarketingcampagne.
- Wie is de juiste contactpersoon
- Wat is zijn e-mailadres
- Met welke problemen/uitdagingen heeft het bedrijf nu te maken
- Wanneer zijn ze aan vervanging toe
- Wanneer gaan ze hun huidige contract herzien
- Wie is de huidige leverancier
- Welke dienst overwegen ze
- Wanneer is er budget beschikbaar
- Willen ze meer informatie
- Op de hoogte blijven van nieuwe ontwikkelingen
- Wat moet er gebeuren wil een klant in actie komen
- Nieuwe wetgeving
- Een aankomende verhuizing
- Nieuw management
- Contactdatum en tijd: Noteer wanneer en hoe laat je contact hebt gehad. Bel je na een paar weken terug bel dan op het tijdstip waarop je de eerste keer hebt gebeld.
- Opvolgdatum en actie: Zorg ervoor dat je altijd een opvolgdatum en -actie vastlegt. Vermeld waar nodig waarom je wilt terugbellen.
- Wijzigingen doorvoeren en data noteren
- Maak rubrieken waarin je je data vastlegt daarop kun je later selecteren.
- Geautomatiseerd, overzichtelijk databasesysteem. Verzamel dus alleen telemarketing data die je écht nodig hebt; die je verder helpt.